***** DANE PODSTAWOWE ***** Tytuł: Jeźdźcy Apokalipsy Typ: Kampania Gra: Heroes of Might and Magic III Rozszerzenia: Armageddon's Blade; The Shadow of Death Autor: Ururam Tururam E-mail autora: urtur@wp.pl Plik: JA.H3C Rozmiar: 581kB Mapy: 12 Rozgrywka: około 1500 dni czasu gry Język: Polski Czas tworzenia: Czerwiec 2001 - Marzec 2002 Wersja: 1.1 (Czerwiec 2002) Opis: Gracz kieruje postaciami czterech Jeźdźców Apokalipsy: Wojną, Pożogą, Glodem i Śmiercią. Każda z postaci przechodzi przez pięć z dwunastu map kampanii. Scenariusze bogate są w zdarzenia czasowe oraz zdarzenia przypisane do miejsca, a w gospodach można poczytać wiele ciekawych komunikatów. Rozgrywka toczy się na mapach o wszystkich ośmiu możliwych rozmiarach. ***** CHARAKTERYSTYKA BOHATERÓW ***** Imię: Wojna Klasa: Barbarzyńca Portret: Shiva Specjalność: Skuteczność ataku Parametry początkowe: 0,0,1,1 Zdolność początkowa: Podstawowa skuteczność ataku Imię: Pożoga Klasa: Wędrowiec Portret: Ignissa Specjalność: Żywiołaki ognia Parametry początkowe: 0,0,1,1 Zdolność początkowa: Podstawowa magia ognia Imię: Głód Typ: Wiedźma Portret: Moandor Specjalność: Osłabienie Parametry początkowe: 0,0,1,1 Zdolność początkowa: Podstawowe znajdowanie drogi Imię : Śmierć Typ: Nekromanta Portret: Sandro Specjalność: Nekromancja Parametry początkowe: 0,0,1,1 Zdolność początkowa: Podstawowa nekromancja ***** CHARAKTERYSTYKA MAP ***** Numer: I Tytuł: Smoki na drodze Mapy poprzedzające: brak Bohater: Wojna Rozmiar: S Podziemia: Tak Poziom trudności: Łatwy Ograniczenie poziomu: 12 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 0 Sojusze przeciwników: N/D Warunki Wygranej: Pokonanie potwora (Rdzawe smoki) Warunki Przegranej: Utrata bohatera (Wojna) Uwagi: Taka sobie prosta mapka na rozgrzewke... Jednak warto uważać: źle rozegrany sam początek - i nie ma siły wygrać! Numer: II Tytuł: Dominium Żywiołów Mapy poprzedzające: brak Bohater: Pożoga Rozmiar: S Podziemia: Nie Poziom trudności: Łatwy Ograniczenie poziomu: 12 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 1 Sojusze przeciwników: N/D Warunki Wygranej: Pokonanie wrogów Warunki Przegranej: Utrata Bohatera (Pożoga) Uwagi: Uff, całe szczęście, że ten etap jest taki malutki, przy większym nikt by chyba długo nie wytrzymał. Mnie oczy bolały podczas tworzenia... Numer: III Tytuł: Pustać Mapy poprzedzające: brak Bohater: Głód Rozmiar: XL Podziemia: Nie Poziom trudności: Łatwy Ograniczenie poziomu: 12 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 7 Sojusze przeciwników: Nie Warunki Wygranej: Pokonanie wrogów Warunki Przegranej: Utrata bohatera (Głód) Uwagi: Duże puste bagienne przestrzenie. Numer: IV Tytuł: Żniwo Śmierci Mapy poprzedzające: brak Bohater: Śmierć Rozmiar: M Podziemia: Nie Poziom trudności: Łatwy Ograniczenie poziomu: 12 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 0 Sojusze przeciwników: N/D Warunki Wygranej: Zebranie armii (11.111 Kościejów) Warunki Przegranej: Utrata bohatera (Śmierć) Uwagi: Cóż, ten etap można wygrać nie ruszając się z miejsca. Sztuką jest wygrać go odpowiednio szybko, by nie zepsuć sobie zbytnio całkowitego czasu rozgrywki. Numer: V Tytuł: Smocza Wyspa Mapy poprzedzające: 1 Bohater: Wojna Rozmiar: M Podziemia: Tak Poziom trudności: Średni Ograniczenie poziomu: 22 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 3 Sojusze przeciwników: Nie Warunki Wygranej: Oflagowanie siedlisk Warunki Przegranej: Utrata bohatera (Wojna); oflagowanie siedlisk przez jednego z przeciwników Uwagi: Jest to kopia mapy, którą zrobiłem jeszcze w HoMM jedynce. Oczywiście uzupełniona o możliwości trójki i jej dodatków. Numer: VI Tytuł: Strażnik Mapy poprzedzające: 2 Bohater: Pożoga Rozmiar: L Podziemia: Tak Poziom trudności: Średni Ograniczenie poziomu: 22 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 4 Sojusze przeciwników: Nie Warunki Wygranej: Oflagowanie kopalni Warunki Przegranej: Utrata bohatera (Pożoga); oflagowanie kopalni przez jednego z przeciwnków. Uwagi: Również i ta mapa jest powtórką z Herosów I. Pojawiający się zaś w pewnym momencie król Depierrelles to bohater mojej pseudo-kampanii do Herosów III (bez dodatków) "Rebels". Rebelsi są jednak za słabi, bym miał te mapy publikować. Numer: VII Tytuł: Buntowniczka Mapy poprzedzające: 3 Bohater: Głód Rozmiar: M Podziemia: Tak Poziom trudności: Średni Ograniczenie poziomu: 22 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 1 Sojusze przeciwników: N/D Warunki Wygranej: Pokonanie bohatera (Izyda) Warunki Przegranej: Utrata Bohatera (Głód) Uwagi: Jest kilka sposobów wygrania tego etapu. Jednak żaden z nich nie należy do banalnych! Mapa bardzo specyficzna, taktyka gry na niej nie przypomina mi żadnej innej (a widziałem sporo!). Numer: VIII Tytuł: Świat Chaosu Mapy poprzedzające: 4 Bohater: Śmierć Rozmiar: L Podziemia: Nie Poziom trudności: Średni Ograniczenie poziomu: 22 Sojusznicy: 3 Przeciwnicy: 1 Sojusze przeciwników: N/D Warunki Wygranej: Pokonanie wrogów Warunki Przegranej: Utrata Bohatera (Śmierć) Uwagi: Mapa - ciekawostka, ale każdy chyba odetchnie z ulgą, gdy gra się zakończy. Wbrew pozorom stworzenie tej mapy zajęło mi nieproporcjonalnie dużo czasu. Może dlatego, że sam nie byłem do końca pewien, gdzie co jest? Numer: IX Tytuł: Droga Bólu Mapy poprzedzające: 1, 2, 5, 6 Bohater: Wojna; Pożoga Rozmiar: XL Podziemia: Nie Poziom trudności: Trudny Ograniczenie poziomu: 30 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 2 Sojusze przeciwników: Nie Warunki Wygranej: Wybudowanie sanktuarium Graala; pokonanie wrogów Warunki Przegranej: brak Uwagi: Chyba czwarta wariacja na mój ulubiony temat... Oryginał pochodzi z HoMM I, a to trzecia wersja na potrzeby HoMM III. Ważne: jeśli któryś z Jeźdźców nie dotrwa do końca tego scenariusza, to następnego nie ma szans wygrać. I jeszcze jedno: wchodząc to tego etapu bohaterowie tracą czary - żeby nie było zbyt łatwo! Numer: X Tytuł: Labirynt Mapy poprzedzające: 3, 4, 7, 8 Bohater: Głód; Śmierć Rozmiar: XL Podziemia: Tak Poziom trudności: Trudny Ograniczenie poziomu: 30 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 4 Sojusze przeciwników: Nie Warunki Wygranej: Odnalezienie artefaktu (Statua legionów); pokonanie wrogów Warunki Przegranej: Odnalezienie artefaktu przez przeciwnika Uwagi: Dwupoziomowy labirynt podziemnych korytarzy. Podobnie jak w przypadku mapy dziewiątej, bohaterowie wchodząc do tego etapu tracą czary, a utrata dowolnego z głównych herosów uniemożliwia wygranie kolejnego scenariusza. Numer: XI Tytuł: Współpraca Mapy poprzedzające: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Bohater: Wojna; Pożoga; Głód; Śmierć Rozmiar: XL Podziemia: Tak Poziom trudności: Bardzo trudny Ograniczenie poziomu: 36 Sojusznicy: 0 Przeciwnicy: 7 Sojusze przeciwników: Tak - 1+2+2+2 Warunki Wygranej: Transport artefaktu (Ostrza Armagedonu do Mwanamgwambwy) Warunki Przegranej: Upływ czau (1 rok) Uwagi: Rok to naprawde BARDZO dużo na wygranie tej mapy. Limit ma znaczenie raczej symboliczne. Sama mapa to dwie krainy rozdzielone górami na dwu poziomach - nie ma klasycznych podziemi. Tylko współpraca wszystkich czterech Jeźdźców może przynieść sukces. Numer: XII Tytuł: Na Straży Doliny Mapy poprzedzające: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 Bohater: Wojna; Pożoga; Głód; Śmierć Rozmiar: XL Podziemia: Tak Poziom trudności: Niemożliwy Ograniczenie poziomu: brak Sojusznicy: 1 Przeciwnicy: 6 Sojusze przeciwników: Tak - 4+2 Warunki Wygranej: Pokonanie wrogów Warunki Przegranej: Utrata miasta (Dolina Tęczy) Uwagi: Obrona miasta... Wygląda prosto, ale jest jeden szkopuł: to miasto nie jest twoje, lecz należy do twojego sojusznika. Bohaterowie wchodząc do tego etapu (znów!) tracą swoje czary. Pokonaj wrogów, a wygrasz całą kampanię. ***** KILKA UWAG OD AUTORA ***** Po kilku miesiącach prac udało mi sie wreszcie skończyć kampanię opartą na motywach apokaliptycznych. Musze przyznać (nieskromnie): udała mi się! Metodą prób i błędów zbalansowałem scenariusze tak, by zmieścić sie na wąskim pasie równowagi pomiędzy zbyt łatwymi (gdzie można grać byle jak, a i tak sie wygra - takie sa kampanie z Heroes Chronicles), a nazbyt trudnymi (gdzie trzeba po kilka razy powtarzać każdą bitwę, i odczytywać się z autozapisu po wpadnięciu w kolejną zasadzkę). Udało mi się też uniknąć zbytniej liniowości gry w kolejnych scenariuszach; przyznam szczerze, że uznana za jedną z z najlepszych map do HoMM III "The Lords of War" lekko mnie swoją liniowością znużyła (co nie oznacza, że nie jest świetna). Wiele miejsc w kampanii zawiera ślady mojego przewrotnego poczucia humoru. Jeśli trafisz na ktorejś z map na coś, co nijak do niej nie pasuje - to prawdopodobnie jest to jakaś parodia, albo (jeszcze prawdopodobniejsza sprawa) nabijam się sam z siebie. Jeśli dobrze poszukacie, znajdziecie w tej kampanii Don Kichota, Shreka, a nawet Toniego Halika. ;-) Będę wdzięczny za komentarze dotyczące kampanii. Możecie je wysyłać na mój adres e-mailowy: urtur@wp.pl - chętnie zapoznam się z waszymi opiniami. Jednocześnie przepraszam za wszelkie niedoróbki, jakie z pewnością pozostały w grze, w szczególności nie wierzę, bym usunął wszystkie literówki z komunikatów. Dalej poprawiać już nie będę, dzieło skończone, szykuje się do tworzenia map dla Herosów czwórki. I w tym, by były one coraz lepsze mogą mi pomóc wasze uwagi na temat tej kampanii... Mam też coś dla herosów wśród Herosów, czyli dla tych, którzy uważają się za twardzieli i mistrzów rozgrywki w Heroes III: Kampanię można rozegrać w trybie konkursowym. Warunki są następujące: 1) Przed grą jedynymi informacjami o zawartości kampanii jest niniejszy plik. Zatem tylko pierwsza rozgrywka może być konkursowa. 2) Każdemu przysługuje 25 punktów odczytu (PO). Wiadomo, czasami trzeba się cofnąć w rozgrywce i za to płaci się tymiż punktami w następujący sposób: odczyt z tego samego dnia 1PO; odczyt z autozapisu 2PO; odczyt z 'wczoraj' inny niż autozapis lub z 'przedwczoraj' 3PO; odczyt nie starszy niż tydzień 4PO; odczyt od tygodnia do dwu tygodni 5PO. Głębiej cofać się nie wolno. Jak więc widać jest to test na umiejętność rozgrywki bezpiecznej. 3) Po zakończeniu gry (jeśli uda się wygrać, co na takich warunkach nie jest proste) do całkowitej liczby zużytych dni należy dodać liczbę wykorzystanych punktów odczytu. To daje ostateczny wynik, który można porównac z poniższą tabelką: 1900 lub więcej: Słabo, ale przynajmniej udało się wygrać... 1700 - 1899: W miarę nieźle. 1500 - 1699: Dobrze, możesz się uważać za niezłego grzcza. 1300 - 1499: Świetnie, gratulacje! 1100 - 1299: Wspaniale! Naprawdę tyle wyszlo? 1099 lub mniej: Niemożliwe! Nie wierzę!!! Na zakończenie: plik kampanii można rozprowadzać dowolnie (byle darmowo) pod warunkiem, by dołączony był do niego niniejszy plik tekstowy. Najlepiej po prostu rozpowszechniać plik archiwalny JA.zip zawierający kampanię i opis w jednym. Dodatkowo w zip-ie jest jeszcze jedno archiwum: JA_spoil.zip zawierające podpowiedzi dla tych, którzy nie czują się na siłach przejść całej kampanii bez pomocy z zewnątrz. Plik jest zaszyfrowany, żeby uniknąć przypadkowego do niego dostępu (co mogloby zepsuć zabawę), zaś hasłem jest imię pierwszego z Jeźdźców Apokalipsy. I to by było na tyle - pamiętajcie, by opisać mi swoje wrażenia... Życzę dobrej zabawy! Ururam Tururam ***** WERSJA 1.1 ***** Wersja 1.1 jest w pełni kompatybilna z wersją 1.0 - można spokojnie podmienić plik kampanii nawet podczas jej rozgrywania; wtedy kolejne misje będą już grane w odmianie poprawionej. Zmiany są kosmetyczne, głównie poprawiam literówki, nie ma żadnych różnic w mechanice gry. Komentarze można wysyłać na urtur@wp.pl - mój poprzedni adres e-mail (podany w wersji pierwotnej) jest nieaktualny! ***** KONIEC *****